Etanolfiasko

Under 2010 ökade utsläppen för ”etanolbilar” i Sverige från 125 till 137 g/km. I Dagens Nyheter 110409 bekräftar Håkan Johansson från Trafikverket att ”klimatnyttan av etanolbilar minskat under de senaste åren”. (Språkbruket i bilvärlden är sannerligen märkligt. Att kalla ett utsläpp av växthusgaser för ”nytta” bara för att det finns ett annat utsläpp som är högre, är nyspråk som får George Orwell att blekna.)

Orsaken är enligt Johansson både att det tankas mer bensin i ”etanolbilarna” och att etanolen i ökad utsträckning kommer från majs som importeras från USA, ett bränsle som Naturvårdsverket dömer ut eftersom det ”snarast är värre än bensin”. Många exempel finns också på hur subventionerade biodrivmedel förvärrar fattigdom och hunger i  fattiga länder.

DN:s motorskribent Lasse Swärd hyllar istället talldieseln. Och visst verkar talloljan många goda sidor. Problemet är som vanligt med biobränslen. Det går inte att få fram på långa vägar så mycket som skulle krävas för att ersätta de fossilbaserade bränslena. De ”gröna bilarna” förblir blå dunster från bilindustrin för att fortsätta sälja fler bilar. Det finns inget sätt att komma förbi trafikforskarnas recept för att trafikens klimatpåverkan ska minska: minska trafiken!

Ett svar till “Etanolfiasko

  1. Ping: Röd miljöplan utan motor | Svensson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s